Varoitus: seuraava teksti sisältää sarkasmia, yksinkertaistuksia ja piilotettua tietoa.

 

Yhtälö 1.

Lapsen kognitiivinen peruskapasiteetti on psykologin testien perusteella kaikilta osilta vähintäänkin normaalitasolla, mutta jollain osa-alueilla keskimääräistä parempi (tätä myös jotkut älykkyydeksi kutsuvat). Eikö sen tiedon valossa yksinkertaisesti ajateltuna lapsen koulumenestys pitäisi olla vähintään luokan keskitasoa?

Kuitenkin lapsen koulumenestys on luokan heikoimmasta päästä, ellei jopa heikoin.

Joko tuo tehtyjen testien tulos onkin väärä tai sitten tuossa yhtälössä mättää joku muu. Mukana joku palikka/joitakin palikoita, mi(t)kä ei selviä älykkyyttä mittaamalla.

Yhtälö 2.

Noiden tehtyjen testien perusteella ei ole perusteltua lähettää lasta jatkotutkimukseen per heti, tai ainakin ilmassa on vahva epäilys ettei koululääkäri niin tekisi. Kuitenkin heitettiin ilmaan, että voihan ne tutkimukset myöhemmin tarvittaessa tehdä.

Öh, edelleenkin lapsen testitulos on tuo mikä on.

Miten joskus myöhemmin jatkotutkimuksen tarvetta voi sen paremmin perustella? Vai tehdäänkö uusi tutkimus? Ja jos lapsi vaikka olisi tyhmentynyt, niin saisi lähetteeseen paremmat perustelut.